Bez kategorii

Uprzedzenia, a nauka języków obcych

W obecnych czasach coraz częściej spotykamy się różnymi przejawami nietolerancji oraz niechęci wobec innych kultur i narodów. Dzieje się tak pomimo wielu wysiłków czynionych zarówno przez przedstawicieli państw, jak i liczne organizacje działające na rzecz praw człowieka lub też poprzez przykład zwyczajnych ludzi, którzy na co dzień starają się zaprzeczać istnieniu stereotypów oraz  angażować się w zawieranie przyjaźni ponad podziałami. Nasza uprzedzenia mogą znaleźć odzwierciedlenie również w niechęci do nauki, używania oraz przebywania z osobami posługującymi się innym językiem, niż nasz język ojczysty. Jednak czy zawsze prowadzi to do fatalnych skutków?

Nie od dziś wiadomo, że poszczególne narodowości mogą się nam kojarzyć pozytywnie lub też negatywnie. Co bezpośrednio przekłada się również na pewnego rodzaju uprzedzenia w stosunku do języka obcego. Często nawet w szkołach możemy usłyszeć, takie słowa:

„Język X mi się nie podoba, bo nie lubię mieszkańców kraju X” lub „Wystarczy mi znajomość angielskiego, po co mam się jeszcze uczyć tego głupiego języka X”.

W związku z tym, decydujemy się najczęściej na naukę tych języków, które kojarzą nam się zdecydowanie pozytywnie (z wyjątkiem sytuacji, gdy nasz wybór jest ograniczony), a mieszkańcy krajów, w których się ich na co dzień używa, wydają się nam sympatyczni. Dlatego nie dziwi duże zainteresowanie, na przykład, hiszpańskim czy włoskim.

Czasami uprzedzenia do danego języka mogą mieć głębsze podłoże. W tym przypadku, szczególnym przykładem może być kontekst historyczny. Nie chcemy uczyć się danego języka, ponieważ dany naród wyrządził nam wiele zła i „nie należy posługiwać się językiem wroga” (często nie wynika to z opinii poszczególnych osób, a jest niejako przekazywane z pokolenia na pokolenie lub wspierane przez określone grupy). Dlatego też, najczęściej będzie tu mowa o krajach sąsiadujących ze sobą. Postrzeganie tego języka w innym państwie, może być już zgoła odmienne i nie wywoływać tak negatywnych skojarzeń.

Pozostaje sobie odpowiedzieć na jedno pytanie:

Czy w nauce języka możemy kierować się mało racjonalnymi przesłankami (np. wynikającymi z naszych uprzedzeń wobec innych)?

Jakie jest Wasze zdanie? Zrezygnowaliście kiedyś z nauki języka, ze względu na niechęć do osób określonej narodowości?

12 myśli na temat “Uprzedzenia, a nauka języków obcych

  1. Przez lata podstawówki, liceum i studiów nieznosiłam niemieckiego tylko dlatego, że musiałam się go uczyć. Nigdy też ten język mi się nie podobał, ale pewnie dlatego, że nikt nigdy nie przedstawił mi go w ładniejszej wersji a i ja wychodziłam z założenia, że jest okropny. W końcu doszłam do wniusku ze 15 lat nauki niemieckiego jak krew w piach i dalej nie umiem mówić- zapisałam się do instytutu austyjackiego, skończyłam intensywny kurs i choć nie bryluje to nie mam poczucia zmarnowanego życia 😉

    Na szczęście awersji językowych nie dostałąm od rodziców i dziadków. Na szczęście w mojej rodzinie i regionie Polski z którego pochodzę ludzie chcąc- nie chcąc ludzie przystosowywali się do zmieniających się reżimów.

    Jako filolog języka obcego powiem, że jedno jest pewne: nauka języka to bardzo absorbujące zajęcie, które wiąże się z tym, że będziesz się uczyć o kulurze kraju jaki danego języka używa. To niemal nieuniknione.

    Z drugiej strony, lubię mówić po polsku, grzebać w jego zawiłościach, przypadkach i odmianach. Lubię mówić i pisać poprawnie, ale robię i robiłam błędy – z których mogę się uczyć. Mieszkając teraz w USA wcale nie zamierzam być wielkim piewcą języka polskiego. Rozmawiając tutaj z Polakiem wcale nie czuję presji tego by mówić po polsku lub po angielsku. Pozwalam sobie na miszmasze językowe. I jeśli ktoś ma z tym gdziekolwiek problem – trudno 🙂

    Polubione przez 2 ludzi

    1. To prawda, niemiecki jest jednym z języków, które nie kojarzą się zbyt pozytywnie. Wiele osób już na początku przeczuwa trudności z jego opanowaniem i dlatego proces nauki nie przebiega najlepiej. A bywa że kończy się fiaskiem.

      Polubienie

  2. Paradoksalnie, przez długi czas byłem uprzedzony do francuskiego, którego teraz uczę się na poziomie B2 z własnej nieprzymuszonej woli 🙂 W liceum trzeba mi go było wtłaczać do głowy niemal siłą. Zraziłem się do tego stopnia, że gdy w 2010 zacząłem zastanawiać się nad nauką jeszcze jednego języka poza angielskim, przez jakiś czas próbowałem nawet wietnamskiego, zanim przyznałem, że powrót do francuskiego będzie najlepszym pomysłem. Ale uprzedzenia nie wynikały wyłącznie ze złych wspomnień. Francja przez długi czas wydawała mi się krajem ludzi próżnych i nudnych. Francuzi zadzierają nosa, ich kultura jest przekombinowana i zawsze poddają się na pierwszy odgłos strzału z karabinu.
    Na szczęście wraz z rozpoczęciem nauki zainteresowałem się bardziej historią Francji i uprzedzenia mi przeszły. Co prawda i tak uważam starożytny Rzym za dużo bardziej interesujący i chciałbym w przyszłości uczyć się łaciny, ale francuskie średniowiecze („Królowie Przeklęci” Maurice’a Druon) i okres rewolucji francuskiej przekonały mnie, że Francja jednak nie jest aż tak nudna jak mi się wydawało.

    Polubione przez 1 osoba

    1. Zdecydowanie, nasze spojrzenie na dany język zależy osobistych doświadczeń np. od zachowania osób, które spotkamy. Może nas to przekonać do nauki języka, ale także zniechęcić.

      Polubienie

  3. Ja najczęściej spotykam się z niechęcią do nauki rosyjskiego. W podstawówce się go uczyłem razem z paroma osobami, bo można było wybrać czy chce się uczyć drugiego języka czy nie. Większość klasy zrezygnowała (co tyczy się głównie rodziców, którzy decydowali o zapisaniu swoich dzieci na lekcje). Obecnie uczę się w szkole francuskiego, ale nie żałuję tych 3 lat rosyjskiego. Teraz przynajmniej znam cyrylicę i dogadam się na jakimś poziomie komunikatywnym 🙂

    Polubione przez 1 osoba

  4. Zdecydowanie język rosyjski ma najgorszy PR jeśli chodzi o języki obce 😦 Niestety bo jest to naprawdę piękny język. I wbrew pozorom wcale nie taki łatwy do nauczenia dla polaków 😉 Mimo ogólnej niechęci do tego języka, ja lubię się go uczyć 😀

    Polubienie

Skomentuj

